Oppdatert juli 2022
Vi anbefaler at du leser disse vilkårene før du bruker Opodos nettsted (“nettsted”) og foretar bestillinger. Når du kjøper noe på nettstedet, innebærer det at du samtykker i vilkårene.
All korrespondanse om kundeservice eller bestillinger skal sendes til Opodo, 26-28 Hammersmith Grove, London W6 7BA, Storbritannia eller via e-post ved å klikke her > .
1.1 Dette nettstedet er tilgjengelig for alle brukere (heretter kalt “bruker” eller “du”), som er underlagt disse generelle vilkårene (heretter kalt “vilkår”). Når du foretar et kjøp på nettstedet eller bruker det på annen måte, innebærer det at du samtykker i vilkårene.
1.2 Denne plattformen drives av Vacaciones eDreams, SL, registrert i Spania og i handelsregisteret i Madrid, med adresse Calle de Manzanares, nº 4, Planta 1º, Oficina 108, 28005, Madrid, Spain og organisasjonsnummer B-61965778 (heretter kalt "eDreams", "vi", "oss" eller "vår"). eDreams er et IATA-sertifisert byrå.
Datterselskapet vårt som er etablert i USA, er eDreams LLC. eDreams LLC er et aksjeselskap (limited liability company), med forretningsadresse på 3390 Mary Street Suite 116, Coconut Grove, Florida 33133, USA. Det er registrert som reiseselger (seller of travel) i følgende delstater: California CST2121263-50; Florida: ST38821; Iowa: 1293; Washington UBI: 603615148. *Registrering som reiseselger utgjør ikke godkjenning av delstaten California. Lovgivningen i California krever at enkelte reiseselgere har en trustkonto eller obligasjon. eDreams LLC har en bankgaranti utstedt av prosur-konsernet i beløpet USD 25 000. eDreams LLC er ikke en deltaker i Travel Consumer Restitution Fund (TCRF). Hvis du er en forbruker som betaler for bestillingen med et kreditt- eller debetkort utstedt av en finansinstitusjon som er etablert i Storbritannia, vil kontrakten for våre tjenester (som beskrevet i avsnitt 2.4) være med Opodo datterselskapet eDreams (Gibraltar) Limited, etablert i Gibraltar med organisasjonsnummer 121458.
Vår «flyreiser» og «tog» sammenlignings- og bookingtjeneste leveres av Vacaciones Opodo (informasjon som ovenfor). Vår frittstående «hotell»-sammenligningstjeneste er levert av Engrande S.L (ID-skattenummer B62064845), et selskap stiftet i henhold til spansk lov som tilhører Opodo ODIGEO Group, med sin registrerte adresse ved Calle Conde de Peñalver, 5, - 1º Ext. Izq., 28006, Madrid, Spania. Våre «dynamiske pakker» (for eksempel flyreiser + hotell) leveres av Vacaciones Opodo. Mer informasjon om dynamiske pakker og spesielle vilkår og forpliktelser er inkludert nedenfor. Vår sammenlignings- og bookingtjeneste er levert av Vacaciones Opodo (informasjon som ovenfor). Hvis du vil ha mer informasjon om de spesielle vilkårene knyttet til din spesifikke reisekontrakt, gå til det relevante avsnittet som er inkludert i disse vilkårene. Du kan ikke overføre noen av dine rettigheter eller forpliktelser i henhold til disse vilkårene uten vårt skriftlige samtykke. Vi kan overføre noen av våre rettigheter eller forpliktelser i henhold til disse vilkårene uten ditt forutgående samtykke, og særlig kan vi tildele noen av våre rettigheter eller forpliktelser til våre datterselskaper for å kunne tilby våre tjenester.
1.3 Brukeren bekrefter herved at han/hun er myndig (minst 18 år) og juridisk berettiget til å være bundet av denne avtalen og bruke nettstedet i tråd med disse vilkårene. Opodo gjør uttrykkelig oppmerksom på at når brukeren tar i bruk nettstedet og foretar en bestilling, inngår han/hun en kontrakt med betalingsforpliktelser. Brukeren bekrefter i tillegg at all informasjon han/hun oppgir for å få tilgang til og bruke nettstedet, er korrekt, fullstendig og nøyaktig, og samtykker i å holde informasjonen oppdatert.
1.4 Dette nettstedet er utelukkende for brukerens personlige bruk. Det er ikke tillatt å endre, reprodusere, duplisere, kopiere, distribuere, selge, videreselge eller utnytte nettstedet til kommersielle eller ikke-kommersielle formål, men brukeren kan skrive ut kopier av reiseruten for personlig bruk eller videresende reiseruten til et legitimt reiseplanleggingsfirma.
1.5 Brukeren samtykker i ikke å bruke dette nettstedet til ulovlige eller upassende formål. Brukeren aksepterer særskilt at nettstedet bare må brukes til personlige formål, og at produktene eller tjenestene som kjøpes via nettstedet, er for eget bruk eller for bruk av personer som brukeren er autorisert til å handle på vegne av. Brukeren kan ikke videreselge produkter eller tjenester som kjøpes via nettstedet, til tredjeparter.
1.6 Opodo forbeholder seg retten til å nekte tilgang til nettstedet når som helst og uten forvarsel.
1.7 All korrespondanse om kundeservice eller bestillinger skal sendes til Opodo, 26-28 Hammersmith Grove, London W6 7BA, Storbritannia. Vi kan også nås på telefon 815 58 670 (lokale takster gjelder).
2.1 En “bestilling” vil si en produkt- eller tjenestebestilling som foretas på nettstedet vårt og blir bekreftet av oss. Når du bestiller via nettstedet, vil kontrakten være mellom reiseleverandøren(e) og deg. Opodo er dermed ikke part i kontraktsforholdet knyttet til produkter og tjenester du bestiller på nettstedet, med mindre noe annet uttrykkelig fremgår av dette dokumentet. Spørsmål eller problemer om produktet skal rettes til reiseleverandøren.
Se det relevante avsnittet/vedlegget nedenfor for å finne ut mer om din spesifikke reisekontrakt.
2.2 Begrepet «reiseleverandør» inkluderer blant annet flyselskaper, turoperatører, pakkeferieleverandører, hoteller, hotellkjeder og hotellaggregatorer eller andre overnattingsleverandører, forsikringsleverandører, jernbane- og bilutleieleverandører.
2.3 Opodo foretar bestillingen på dine vegne, og kontrakten vil være underlagt reiseleverandørens vilkår, som kan begrense eller ekskludere ansvar overfor deg (ofte i tråd med ulike internasjonale konvensjoner). Du finner en kobling til vilkårene for den aktuelle reiseleverandøren på nettstedet vårt. Hvis reiseleverandørens vilkår ikke er tilgjengelige via en kobling, vil vi på forespørsel gi deg kontaktinformasjon slik at du kan kontakte leverandøren. Sørg for å lese reiseleverandørens vilkår for avbestillingsgebyrer og andre viktige vilkår.
2.4 Ved å bruke dette nettstedet til å bestille produkter og/eller tjenester, gir du oss tillatelse til å fungere som din representant under sammenligningsprosessen mellom reiseleverandører og bestilling av produkter og/eller tjenester fra den valgte reiseleverandøren og foreta betalingen for slike produkter eller tjenester i ditt navn og på dine vegne, etter behov. Din kontrakt for denne mellomliggende tjenesten vil være mellom deg og vårt relevante datterselskap (beskrevet i avsnitt 1), og er forskjellig fra din kontrakt med reiseleverandøren (referert til i avsnitt 2.1). Følgelig kan vi belaste deg med en tjenesteavgift, avhengig av hvilket produkt du bestiller. Du vil bli informert om eventuelle gebyr før du bekrefter bestillingen. Når du gir oss opplysninger om ditt kredittkort eller debetkort for å gjøre din bestilling, gir du oss tillatelse til å bruke disse opplysningene til å gjøre bestillingen på dine vegne. Når betaling skjer på denne måten av oss på dine vegne, vil du motta en bekreftet billett utstedt av reiseleverandøren.
2.5 Priser blir bekreftet på det siste trinnet i bestillingsprosessen, der du klikker på Kjøp nå, Reserver eller lignende, avhengig av hvilket produkt du kjøper. Prisene beregnes basert på valutakursene som gjelder for den aktuelle dagen, og kan endres fra dag til dag som følge av svingninger i valutakursene. Avgiftene varierer også avhengig av valutakursene. Når bestillingen er foretatt, fryses valutakursen og vil gjelde for eventuelle endringer eller avbestillinger knyttet til bestillingen. Valutakursene fastsettes av Opodo.
I sjeldne tilfeller kan det være en feil i prisen. Åpenbare prisfeil er ikke bindende. En åpenbar prisfeil er en med en åpenbar og fastsatt feil, hvor det er tydelig at ingen rimelig person vil vurdere prisen for å være normal. I slike tilfeller forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen uten straff og refundere deg beløpet som belastes. Vi kan tilby deg muligheten til å beholde bestillingen til riktig pris og betale prisforskjellen.
2.6 Når du har bekreftet bestillingen, vil du motta en e-postbekreftelse med bestillingsnummer. På dette tidspunkt trer kontrakten for de bestilte produktene og tjenestene i kraft. E-postbekreftelsen inneholder all informasjon om reiseruten i bestillingen. Deretter kontrollerer vi at bestillingen er riktig registrert i flyselskapets bestillingssystem, og at betalingen kan behandles korrekt. Vår forpliktelse til å utstede billetten avhenger av at betalingen er mottatt.
2.7 Vi forbeholder oss retten til å kansellere bestillingen hvis vi har rimelig grunn til å tro at den er falsk. I så fall vil vi forsøke å kontakte deg via e-postadressen du oppga ved bestilling, eller din bank. Hvis vi ikke får kontakt med deg eller banken, kan vi kansellere bestillingen uten noe som helst ansvar.
2.8 Det elektroniske dokumentet som formaliserer kontrakten, skal arkiveres i Opodos register, og du kan når som helst be om å få tilgang til det.
2.9 Når det gjelder “spesielle forespørsler” knyttet til et produkt (for eksempel måltider, fasiliteter for funksjonshemmede, barneseter osv.), kan ikke Opodo garantere disse, men vil videresende forespørslene til reiseleverandøren eller hotellet. Du må selv kontakte reiseleverandøren eller hotellet for å finne ut om disse forespørslene kan innfris.
2.10 Opodo har satt sammen en liste over all informasjon du trenger for å planlegge reisen (transportvilkår, bagasjeregler osv.), fra flyselskapene som oftest blir bestilt på nettstedet vårt. Vær oppmerksom på at denne informasjonen håndteres av flyselskapene selv, og det er viktig at du gjør deg kjent med disse retningslinjene når du planlegger reisen. Hvis flyselskapet du skal reise med, ikke er oppført, kan du sjekke vilkårene på flyselskapets nettsted.
3.1.1 Muligheten til å avbestille eller endre et reiseprodukt eller en reisetjeneste du har bestilt, og måten du kan gjøre dette på, avhenger av det aktuelle flyselskapets prisregler eller andre reiseleverandørers vilkår. Det er derfor ikke sikkert at du kan avbestille eller endre bestilte produkter eller tjenester, eller det kan være visse krav som må oppfylles. Hvis du avbestiller eller endrer bestillingen, forbeholder Opodo seg retten til å belaste deg et servicegebyr på opptil 500 kr til dekning av administrasjonskostnader. Flyreiser som er merket med “Gratis ombooking”, er fritatt for dette gebyret. Disse gebyrene inkluderer ikke eventuelle gebyrer pålagt direkte av reiseleverandøren eller hotellet, herunder prisdifferanser for billett, rompris eller pris for leiebil. Hvis du endrer bestillingen, må du være oppmerksom på at gjeldende pris oppgitt på nettstedet, ikke er relevant for kostnaden ved å gjøre endringen.
3.1.2 For flybestillinger som inkluderer flere forskjellige ruter og mer enn én prisbase, kan det finnes mer enn ett sett med prisregler. I så fall vil de mest restriktive prisreglene gjelde. Du bør lese alle prisreglene som gjelder for reservasjonen. Hvis endringer eller avbestillinger er tillatt, bes du kontakte Opodo for å gjøre endringen. Vær oppmerksom på at enkelte flyreiser inkluderer gratis avbestilling, herunder alle serviceavgifter, frem til midnatt på kjøpsdagen, tilgjengelig bare i åpningstidene for kundeservice. Vær også oppmerksom på at manglende oppmøte til en flyreise kan føre til at hele billetten blir kansellert av flyselskapet, og at den kanskje ikke vil kunne refunderes. Endringer og avbestillinger kan ikke gjøres via e-post. Kontakt om nødvendig Opodos kundeservice på 815 58 670 (lokale takster gjelder).
3.1.3 Når det gjelder hotellbestillinger, er hotellets vilkår for avbestillinger og endringer tilgjengelige på nett under bestillingsprosessen, og er også oppgitt i e-postbekreftelsen. Når du endrer en bestilling, er det ditt ansvar å påse at endringen ikke er i konflikt med andre produkter eller tjenester du eventuelt har kjøpt.
3.1.4 Når det gjelder leiebiler, er bilutleierens vilkår for avbestillinger og endringer tilgjengelige under bestillingsprosessen og, for de fleste bestillinger, via en kobling i e-postbekreftelsen. Hvis du ikke kansellerer reservasjonen før hentedatoen og ikke henter bilen på hentedatoen, eller hvis du ikke oppfyller vilkårene for henting (se vilkårene for bilutleieren), forbeholder Opodo seg retten til på vegne av bilutleieren å belaste et gebyr for manglende oppmøte på opptil 100 % av den totale bestillingsverdien for leiebilen.
3.2.1 Totalprisen for bestillingen vises så snart du har valgt alle produktene du ønsker å bestille. Denne prisen inkluderer prisen på alle valgte produkter samt Opodos servicegebyrer. Opodos servicegebyrer er uavhengige av prisen på produktene og blir ikke refundert. Det skyldes at de belastes for tjenesten Opodo leverer i forbindelse med søk, sammenligning og assistanse under bestillingsprosessen. Avgifter varierer også avhengig av valutakurser.
3.2.2 Servicegebyrene avhenger av produktene du bestiller. Opodo kan også belaste deg for ekstra servicegebyrer hvis du bestiller via telefon eller ber om endringer eller refusjon. Hvis du bruker et kredittkort som ikke har dekning eller avvises av banken av andre årsaker som skyldes deg, belaster Opodo deg et servicegebyr på opptil 500 kr og gir deg instruksjoner om hvordan du betaler for bestillingen. Servicegebyret blir lagt til den endelige prisen. Du mottar ikke produktene før hele beløpet er betalt. Vi gjør også oppmerksom på at prisen kan endres fra du bestiller til vi mottar betalingen, og du må da betale den prisen som gjelder for de valgte produktene på betalingstidspunktet.
3.2.3 Hvis du betaler med kredittkort, kan betalingen for flyreisen tas direkte av flyselskapet. Hvis det oppstår problemer med betalingen, kontakter vi deg innen 48 timer fra bestillingstidspunktet (eller innen 24 timer hvis du skal reise innen 48 timer). Opodo er ikke ansvarlig for eventuell prisøkning som følge av manglende betaling. Du må betale for prisøkningen før bestillingen kan bekreftes. Vær oppmerksom på at betaling til flyselskapet og betaling til Opodo for eventuelle andre produkter og Opodo-avgifter kan vises som separate transaksjoner på kontoutskriften.
3.2.4 Du kan betale med alle større debet- og kredittkort, som angitt på nettstedet. Ingen andre betalingsmåter godtas, og vi påtar oss intet ansvar for kontanter eller sjekker som sendes via brevpost. Full betaling for alle produkter kreves på bestillingstidspunktet, med unntak av hotell- eller leiebilbestillinger som skal betales ved ankomst og kan inkludere et depositum.
3.2.5 Av sikkerhetsgrunner blir du bedt om å oppgi all kortinformasjon hver gang du gjør en bestilling hos Opodo. Denne informasjonen lagres ikke i systemene våre utover den tiden som er nødvendig for å behandle betalingen eller et krav om tilbakebetaling av avgifter, som beskrevet under punkt 3.3. Vær oppmerksom på at Opodo må dele kortinformasjonen med reiseleverandøren for å kunne fullføre bestillingen. Når du samtykker i disse vilkårene, gir du oss tillatelse til å gjøre dette på dine vegne. All informasjon krypteres på en sikker server hos oss. Du gir Opodo tillatelse til å bruke kortinformasjonen gitt av kunden/deg for å (i) betale for tjenestene du bestiller, samt servicegebyrer, (ii) betale eventuell forsikringspremie, (iii) behandle eventuelle refusjoner, og (iv) belaste kostnader og gebyrer knyttet til (a) endringer i bestillingen, eller (b) avgiftsrefusjoner, som beskrevet under punkt 3.3 i disse vilkårene.
3.2.6 Opodo forbeholder seg retten til å videresende eventuelle gebyrer for tilbakebetaling til kort. Hvis bestillingen blir betalt med en tredjeparts kredittkort, kan vi kreve skriftlig tillatelse fra kortinnehaveren. Opodo eller reiseleverandøren forbeholder seg retten til å sende e-billetter, bekreftelser, e-kuponger eller andre reisedokumenter bare til faktureringsadressen eller e-postadressen for kredittkortet når kredittkortutstederen ber om dette. Alle e-postadresser som brukes, må være gyldige på bestillingstidspunktet.
3.2.7 For å minimere effektene av kredittkortsvindel forbeholder vi oss retten til å utføre tilfeldige kontroller, inkludert kontroll av manntallsliste, og vi kan be deg sende oss adressebevis og kopi av kredittkortet ditt og siste kontoutdrag via faks eller post før vi utsteder billetter. Disse kontrollene blir bare utført innenfor vanlige åpningstider. Billetter for bestillinger som foretas utenfor åpningstidene, blir dermed ikke utstedt før neste virkedag. Opodo er ikke ansvarlig for kostnader som måtte påløpe som følge av disse kontrollene.
3.2.8 I enkelte tilfeller kan betaling utføres elektronisk via direkte debitering hvis du har en slik konto i landet der du foretar bestillingen. Det må være minst seks virkedager mellom bestillings- og reisedato. Når du velger direkte debitering som betalingsmåte, gir du Opodo tillatelse til å hente hele bestillingsbeløpet fra kontoen på én gang. Det er ditt ansvar å sørge for at det er dekning på kontoen. Hvis det skulle være nødvendig med tilbakebetaling på grunn av utilstrekkelige midler eller andre årsaker som skyldes deg, belaster Opodo deg et servicegebyr på opptil 500 kr og gir deg instruksjoner om hvordan du betaler for bestillingen. Dette gebyret består av gebyrer fra banken og ekstrautgifter pådratt av Opodo. Du står fritt til å bevise at de pådratte kostnadene er lavere. Når du velger direkte debitering som betalingsmåte, forbeholder Opodo seg retten til å holde tilbake eventuelle refusjoner til betalingen er ugjenkallelig.
3.3.1 Når du ikke har anledning til å gjennomføre flyreisen og billetten ikke kan refunderes, kan du i enkelte tilfeller kreve refusjon av noen av eller alle avgiftene du ble belastet på kjøpstidspunktet: (a) Krav om refusjon for billetter som er utstedt av IATA-flyselskaper, skal sendes til og behandles av reisebyrået som utstedte billettene. Du gir herved Opodo tillatelse til å utføre alle aktiviteter som er nødvendige for å få refundert avgiftene. Du samtykker i at du har 12 måneder fra kjøpsdatoen for flybillettene til å skrive til oss og be om refusjon, og at du etter den tiden mister retten til å søke om avgiftsrefusjon. Vi gjør oppmerksom på at refusjoner bare kan utbetales via den samme betalingsmåten som du brukte ved bestilling, at alle refusjoner er underlagt det aktuelle flyselskapets retningslinjer, og at det påløper et servicegebyr fra Opodo. Du gir herved Opodo tillatelse til å trekke dette servicegebyret på opptil 500 kr fra avgiftsrefusjonsbeløpet som skal betales til deg. (b) Krav om refusjon for billetter som er utstedt av ikke-IATA-flyselskaper, eller flyreiser som er betalt direkte til flyselskapet, skal sendes direkte til det aktuelle flyselskapet, men servicegebyret for refusjonen skal betales til Opodo-enheten. Du gir herved Opodo tillatelse til å belaste kredittkortet ditt for det aktuelle servicegebyret.
3.3.2 Refusjon utbetales via den samme betalingsmåten som du brukte ved bestilling. Den utbetales til den som foretok den opprinnelige betalingen. Vær oppmerksom på at ikke alle avgifter for en flybillett kan refunderes. En avgiftsrefusjon behandles i tråd med flyselskapets retningslinjer for refusjon i det aktuelle landet, med et gebyr på opptil 500 kr til Opodo via den samme betalingsmåten som du brukte ved bestilling.
3.4.1 Pass- og visumbestemmelser kan endres, og du bør derfor kontakte den aktuelle ambassaden i god tid før avreise. Det er ditt ansvar å ha med deg gyldig pass og om nødvendig visum. Husk å inkludere alle transittpunkter der det kan kreves visum. Det kan ofte ta en stund å få visum, og du bør derfor søke god tid i forveien. Vi påtar oss intet ansvar for kunder som ikke har korrekte dokumenter.
3.4.2 Det gjelder ulike regler for innreise, vaksiner osv. for alle destinasjoner, og disse reglene kan også variere avhengig av passasjerens nasjonalitet. Enkelte jurisdiksjoner kan dessuten kreve fødselsattest for mindreårige reisende. Det er ditt ansvar å innhente denne informasjonen. Opodo kan ikke holdes ansvarlig for hendelser som måtte oppstå som følge av at kunder ikke etterkommer disse offisielle kravene. Vi oppfordrer deg derfor til å kontrollere reglene for destinasjonen eller transittlandene, og hvor lang tid disse trinnene tar.
3.5.1 Alle billetter som selges på dette nettstedet, er e-billetter. E-billettsystemet er en papirløs måte å kjøpe flybilletter på. Når bestillingen er gjennomført, blir den lagret elektronisk i flyselskapets reservasjonssystem. Opodo sender deg en e-postbekreftelse med bestillingsreferansenummer. Denne bekreftelsen gjelder som kvittering for e-billetten. Du vil IKKE motta noen papirbillett som du kan vise frem på flyplassen.
For å administrere bestillingen din må vi noen ganger sette opp en virtuell e-post knyttet til den spesifikke bestillingen. I dette tilfellet gir vi deg alle relevante data som kan være nødvendige for å håndtere den spesifikke bestillingen.
3.5.2 Vær oppmerksom på at du kan bli bedt om å fremvise bestillingsnummeret og/eller e-postbekreftelsen til den aktuelle reiseleverandøren som bestillingsbevis. Vi anbefaler at du tar med en utskrift av e-postbekreftelsen, selv om ikke alle flyselskaper ber om å få se den. Flyselskaper har sine egne regler og bestemmelser når det gjelder e-billetter. Opodo kan ikke holdes ansvarlig for manglende etterlevelse av disse reglene og bestemmelsene, og anbefaler på det sterkeste at du innhenter nødvendig informasjon fra flyselskapet før du reiser.
3.5.3 Opodo forutsetter at informasjonen du oppgir, er nøyaktig, og kan derfor ikke holdes ansvarlig hvis e-billetten ikke kommer frem på grunn av feil e-postadresse, eller hvis den havner i søppelpostmappen din. Du må varsle oss umiddelbart hvis du endrer e-postadresse eller telefonnummer. Du må også kontrollere at navnet i passet ditt stemmer med navnet på billetten og/eller i bestillingsbekreftelsen.
3.5.4 I spesielle situasjoner forårsaket av billettbegrensninger som ligger utenfor vår kontroll, kan det hende at Opodo ikke er i stand til å videresende informasjon om bekreftede bestillinger til flyselskapet slik at du kan fullføre bestillingen. I så fall vil vi forsøke å varsle deg innen 48 timer etter bekreftelse og utstede en refusjon eller tilby deg et annet alternativ. Hvis du velger et alternativ som er dyrere enn den opprinnelige bestillingen, er du ansvarlig for å betale differansen.
Vi anbefaler at du alltid tegner reiseforsikring, spesielt fordi det kan være mange forhold der reiseleverandøren er fritatt for ansvar. Hvis du velger å kjøpe reiseforsikring via Opodos nettsted, vil kontrakten være direkte med reiseleverandøren, og dennes vilkår vil gjelde for forsikringen.
4.1 For flyreiser skal vilkårene i Vedlegg 1 gjelde med mindre noe annet fremgår av reiseleverandørens vilkår.
4.2 For leiebiler skal vilkårene i Vedlegg 2 gjelde med mindre noe annet fremgår av reiseleverandørens vilkår.
4.3 For hoteller og andre overnattingssteder skal vilkårene i Vedlegg 3 gjelde med mindre noe annet fremgår av reiseleverandørens vilkår.
4.4.1 En reisepakke er en ferdig pakke som kombinerer minst to av følgende: (a) transport, (b) overnatting eller (c) en annen reiselivstjeneste som ikke er en tilleggstjeneste til transport eller overnatting, og som utgjør en vesentlig del av bestillingen, og disse to komponentene eller flere selges til deg under ett, til en totalpris med full betaling til oss.
4.4.2 Hvis du kjøper en reisepakke på dette nettstedet, skal vilkårene i dette dokumentet gjelde med mindre det er i strid med gjeldende lokal implementering av pakkereisedirektivet (som endret fra tid til annen).
4.4.3 Hvis du kjøper en reisepakke på dette nettstedet, blir kreditt- eller debetkortet ditt belastet for hele pakkebeløpet på bestillingstidspunktet, med mindre du velger en Flyreise + Hotell-pakke med et hotell du betaler for i etterkant. Du kan ha separate kredittkortbelastninger for hvert produkt, som til sammen dekker beløpet for pakken.
4.4.4 For å unngå tvil presiserer vi at produkter du bestiller i henhold til disse vilkårene, ikke er en reisepakke hvis du, eller våre reiserådgivere på dine vegne, setter sammen to eller flere typer produkter eller tjenester, selv om du bestiller produktene samtidig og til en totalpris. I slike tilfeller vil kontrakten være med de aktuelle tredjepartsleverandørene.
5.1 Alt innhold på Opodos nettsted (inkludert, men ikke begrenset til, varemerker, tekst, grafikk, logoer, knappeikoner, bilder, lydfiler og programvare) eies av Opodo eller deres innholdsleverandører og er beskyttet av nasjonale og internasjonale bestemmelser om industrielle og immaterielle rettigheter. Kompilasjonen (som omfatter samlingen, organiseringen og sammensetningen) av alt innhold på Opodos nettsted tilhører Opodo og er beskyttet av nasjonale og internasjonale bestemmelser om industrielle og immaterielle rettigheter. All programvare som brukes på Opodos nettsted eller tilhører deres programvareleverandører, er beskyttet av nasjonale og internasjonale bestemmelser om industrielle og immaterielle rettigheter.
5.2 All annen bruk av innholdet på dette nettstedet er strengt forbudt, inkludert fullstendig eller delvis reproduksjon, endring, distribusjon, overføring, viderepublisering, utstilling og/eller representasjon. Enhver bruk av bilder fra Opodos nettsted er strengt forbudt utenfor nettstedet uten uttrykkelig tillatelse fra Opodo og/eller deres leverandører.
5.3 Opodo og andre navn på produkter, tjenester, grafikk og logoer for Opodo er internasjonalt registrerte varemerker. Navn på andre produkter, tjenester og selskaper som omtales i dette dokumentet, kan være registrerte varemerker for de respektive eierne.
6.1 Opodo tilbyr dette nettstedet som det er og sørger for forsvarlig oppdatering, vedlikehold og funksjonalitet, men gir ingen garantier verken når det gjelder tekniske feil eller servicefeil eller for at systemet eller portalen vil fungere til enhver tid.
6.2 På nettstedet publiserer Opodo ulik informasjon om produktene og tjenestene som leveres og tilbys av tredjeparter, men innestår ikke for at dataene i disse tilbudene er korrekte, nøyaktige, fullstendige og oppdaterte. Noe av informasjonen blir lagret i hurtigbuffer fra tid til annen og blir bare kontrollert mot oppdatert informasjon når du bekrefter bestillingen.
6.3 Opodos ansvarsbegrensning er i tråd med gjeldende lovgivning, spesielt når det gjelder sektorbestemmelser for reisebyråer. Opodo er under ingen omstendigheter ansvarlig for skader som direkte eller indirekte oppstår som følge av kjøp av et produkt eller en tjeneste som tilbys på nettstedet.
6.4 Om en domstols beslutning avviker fra begrensningene som er angitt i klausul 8, og kommer frem til at Opodo er ansvarlig for skader som følge av et kjøp av produkter eller tjenester på dette nettstedet, skal ansvaret til enhver tid være begrenset til gebyrene Opodo har mottatt for de leverte tjenestene, med mindre noe annet fremgår av den lokale implementeringen av pakkereisedirektivet.
6.5 Hvis det på grunn av force majeure (inkludert, men ikke begrenset til, politisk, økonomisk eller annen uro som påvirker sikkerheten) oppstår mangler knyttet til reservasjoner, bekreftelser og/eller gjennomføring av reiser eller tjenester som kjøpes via Opodo, og Opodo ikke kan løse situasjonen eller overholde avtalte bestemmelser, er Opodo og/eller selskaper i Opodo-gruppen fritatt for avledet juridisk ansvar som følge av slike mangler eller manglende overholdelse.
6.6 Uten hensyn til begrensningene i klausul 6, skal ikke Opodo under noen omstendigheter holdes ansvarlig for krav i forbindelse med produkter eller tjenester som kjøpes på nettstedet vårt, med mindre vi mottar skriftlig varsel om kravet i løpet av 12 måneder fra bestillingsdatoen.
Hvis du reiser inn eller ut av EU eller på et EU-transportmiddel, kan du ha rettigheter overfor det aktuelle flyselskapet hvis flyvningen blir kansellert eller er forsinket, eller hvis du blir nektet å gå om bord. Du finner mer informasjon om EU-forordning 261/2004 ved å klikke her > .
Kontakt kundeservice hvis du har spørsmål eller klager knyttet til bestillingen før avreise. Hvis du vil klage på en reiseleverandør og/eller et hotell under oppholdet, ber vi deg legge frem en formell klage overfor reiseleverandøren og/eller hotellet før returreise.
Det er ditt ansvar å sørge for at du ikke opptrer på en måte som er upassende eller fornærmende eller fører til skade på andre eller deres eiendeler (inkludert, men ikke begrenset til, fyll og/eller flybråk) når du er på ferie eller bruker en tjeneste eller et produkt. Hvis du opptrer upassende eller fornærmende eller skader andre eller deres eiendeler, kan vi og/eller våre reiseleverandører (for eksempel flypersonalet) kansellere bestillingen din. I så fall opphører vår og våre reiseleverandørers ansvar overfor deg umiddelbart, og du vil ikke ha rett til refusjon, kompensasjon og/eller tilbakebetaling av kostnader eller utgifter du måtte pådra deg som følge av dette. Du vil i tillegg kunne pålegges å betale tilbake utgifter vi måtte påføres som følge av dette.
8.4.1 Disse vilkårene utgjør hele avtalen mellom partene angående emnet.
8.4.2 Hvis en del av disse vilkårene (inkludert en eller flere av klausulene i vilkårene eller et ledd eller avsnitt eller en del av en eller flere av klausulene) anses for å være eller blir ugyldig eller ikke kan håndheves i henhold til gjeldende lov, skal den utelates fra vilkårene. Denne utelatelsen skal ikke på noen måte påvirke eller svekke gyldigheten til og/eller håndhevelsen av de gjenværende bestemmelsene i vilkårene.
Opodo forbeholder seg retten til å endre eller oppdatere disse vilkårene fra tid til annen uten forvarsel. Gjeldende versjon av vilkårene vil vises på nettstedet fra datoen da endringene trer i kraft. Fortsatt bruk av nettstedet etter disse endringene tolkes som at du godtar dem.
Disse generelle vilkårene og forholdet mellom Opodo og brukeren er underlagt lovene i England og Wales. EU-kommisjonen tilbyr en nettplattform for tvisteløsning her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Kontrakter for flyreiser som bestilles via nettstedet vårt, er med den aktuelle reiseleverandøren og er underlagt dennes vilkår.
Vær oppmerksom på at det for flypriser finnes tilleggsvilkår som gjelder den aktuelle billettprisen. Eksempelvis kan billetter normalt ikke endres eller refunderes. Du kan lese prisreglene i vilkårene til reiseleverandøren under bestillingsprosessen. I tillegg forbeholder de fleste flyselskaper seg retten til å endre tider og kansellere bekreftede bestillinger. Opodo er en formidlingstjeneste og er ikke ansvarlig for slike tidsendringer eller kanselleringer.
Flyselskaper kan belaste deg for tilleggstjenester som innsjekket bagasje, innsjekking på flyplassen, foretrukne sitteplasser, underholdning om bord (hvis tilgjengelig), mat, drikke, snacks osv. Gebyrer for slike tilleggstjenester er ikke inkludert i prisen for flybilletten med mindre dette fremgår uttrykkelig, og må betales direkte til flyselskapet. Opodo er ikke ansvarlig for tilleggskostnader og anbefaler at du kontakter det aktuelle flyselskapet for å bestille eventuelle tilleggstjenester og kontrollere gebyrer. Du kan sjekke grensen for tillatt bagasje på flyselskapets nettsted eller, for noen flyselskaper, ved å klikke her. Vær oppmerksom på at hvis flyreisen inkluderer mer ett segment, kan grensen for tillatt bagasje variere for de ulike segmentene. Dette kan være tilfelle også når du flyr med samme flyselskap, hvis for eksempel den ene flyvningen er internasjonal og den andre innenlands. Det kan bety at du blir belastet for bagasje som er over den nedre grensen for flyvningen som har den laveste bagasjegrensen.
Anbefalt minimum innsjekkingstid er 120 minutter før avreise for internasjonale flyvninger, og 90 minutter før avgang for innenlandsflyvninger. Noen flyselskaper krever at du bekrefter returreisen på nytt minst 72 timer før avreise. Hvis du ikke bekrefter den direkte hos flyselskapet, kan den bli kansellert.
Flyvninger må benyttes i den rekkefølgen de er angitt i reiseruten. Hvis du for eksempel ikke benytter deg av utreisebilletten på den første strekningen av reisen, kan resten av billetten bli ugyldig.
Vi anbefaler på det sterkeste (spesielt hvis du flyr økonomiklasse) at du sjekker inn tidlig hvis du har spesielle seteønsker. Opodo har ingen kontroll over setetildelingen, selv om du har forhåndsbestilt hos flyselskapet, og kan ikke garantere at bestemte seter er tilgjengelige ved avreise. Opodo er ikke ansvarlig for transportkostnader mellom flyplasser eller terminaler.
Flyreiser til spesialpris eller beste pris kan inkludere mellomlandinger. Enkelte reiseruter krever flybytte underveis. En flyreise som er beskrevet som direkte, innebærer at du ikke trenger å bytte fly i løpet av reisen. Det kan likevel forekomme mellomlandinger for å fylle drivstoff eller slippe passasjer på og/eller av. Detaljer om eventuelle mellomlandinger blir oppgitt under bestillingsprosessen og fremgår tydelig både på nettstedet og i reiseruten du får tilsendt når du foretar bestillingen. Du er selv ansvarlig for å skaffe eventuelle visa, og vi har ikke noe ansvar for å hjelpe deg eller gi deg råd i den anledning.
Tidene er omtrentlige og er oppgitt i 24-timerssystemet. De er basert på utreise, kan variere avhengig av flytider, flytype, værforhold osv. og er indikasjoner på antall timer faktisk flyvning (inkluderer ikke mellomlandinger og flybytte). De er ment som veiledning og kan endres eller bekreftes.
Reglene varierer fra flyselskap til flyselskap, men noen nekter kvinner å fly hvis de er gravide i 28. uke eller mer på datoen for returreisen. Spør flyselskapet hvis du er i tvil, eller kontakt legen. Spedbarn må være 6 uker eller eldre for å kunne fly, og de må enten sitte på fanget til en voksen eller i et babysete. Kontakt flyselskapet for å få informasjon om passende seter. Barn fra 2 år og oppover må generelt ha eget sete.
I enkelte tilfeller kombinerer vi to enveisbilletter fra samme eller forskjellige flyselskaper for å gi deg en spesialpris på tur/retur-reiser. Det betyr at du får to separate bestillinger (én for utreisen og én for returreisen), og at hver bestilling har sine egne prisregler. Hvis du vil avbestille den ene flyreisen, kan du beholde den andre uten ekstra avgifter. Hvis du ikke benytter deg av utreisebilletten, blir ikke returreisen kansellert av det andre flyselskapet. Kanselleringer, endringer i tidspunkter eller andre endringer for én av reisene påvirker ikke den andre, og prisreglene for den andre reisen gjelder fortsatt. Eksempel: Hvis du kansellerer en av flyreisene, er ikke det andre flyselskapet forpliktet til å refundere den andre delen av reisen eller tilby deg å endre reiseruten. Det kan påløpe kostnader hvis du endrer den andre reisen.
Denne delen gjelder bare for flybestillinger.
Hvis lavprisselskaper er inkludert i flysøket ditt, søker vi i databasen for lavprisselskaper, og hvis du deretter velger å kjøpe, behandler vi bestillingen på dine vegne. Du kan motta e-postbekreftelse direkte fra lavprisselskapet.
Kontrakten er med det aktuelle lavprisselskapet, og du er underlagt vilkårene til dette selskapet. Vilkårene er tilgjengelige flere steder: Klikk på Vilkår-koblingen før du fullfører bestillingen, be om dem fra vår kundeservice eller les dem i e-postbekreftelsen eller på flyselskapets nettsted.
Vær oppmerksom på at lavprisselskaper kan fly fra mindre, regionale og/eller sekundære flyplasser.
Kontrakter for leiebiler som bestilles via nettstedet vårt, er med den aktuelle reiseleverandøren og er underlagt dennes vilkår.
Alle sjåfører må vise frem gyldig førerkort når de henter bilen. Førerkortet må være gyldig i minst 12 måneder fra den siste dagen av leieperioden. Du kan også bli bedt om å vise et kredittkort som sikkerhet for skader som måtte oppstå på bilen i leieperioden. Det er ditt ansvar å sørge for at det er dekning på kredittkortet i tråd med vilkårene til reiseleverandøren. Hvis du ikke oppfyller disse kravene, blir billeien ugyldig, og Opodo vil ikke være ansvarlig for eventuelle kostnader som måtte påløpe. Kunder som leier en bil for henting i et land utenfor EU, må være bosatt i et EU-land og ha et fullt og gyldig førerkort for Storbritannia eller EU/EØS.
Kontrakter for hoteller og annen overnatting som bestilles via nettstedet vårt, er med den aktuelle reiseleverandøren og er underlagt dennes vilkår:
Vi tilbyr stjerneklassifisering som en generell veiledning. Disse er ikke nødvendigvis den offisielle lokale vurderingen, og standardene kan variere mellom hoteller og overnattingssteder i samme klasse i ulike land, og til og med i samme land. Ulike land har ulike standarder. Et 3-stjerners hotell i ett land tilsvarer ikke nødvendig et 3-stjerners hotell i et annet.
Inn- og utsjekkingstider. Vanligvis kan gjester sjekke inn på et hotell eller et annet overnattingssted kl. 15 og ut kl. 11 lokal tid. Tidene kan imidlertid variere. Inn- og utsjekkingstidene vises normalt i e-postbekreftelsen for hotellbestillingen. Kontakt oss hvis du ønsker mer informasjon.
Bilder. Vi gjør vårt beste for at bildene av overnattingsstedene og beskrivelsene av fasilitetene som vises på Opodos nettsted, er nøyaktige og oppdaterte, men vi kan ikke garantere at dette alltid er tilfelle fordi vi får denne informasjonen fra reiseleverandørene våre. Bildene og informasjonen er ment å gi en generell “følelse” av hotellet.
Bilder av romtyper gjengir ikke nødvendigvis sengekonfigurasjonen i rommet du bestiller. Et trippelrom i Nord-Amerika kan for eksempel bestå av en dobbeltseng og en enkeltseng, mens et dobbeltrom i Østerrike kan bestå av to enkeltsenger. Dessuten kan det forekomme tilleggsavgifter for ekstrasenger eller barnesenger. Kontakt om nødvendig hotellet direkte for å få vite sengekonfigurasjonen før du kjøper.
Frokost er ikke inkludert med mindre noe annet er angitt. Lokale skatter kan forekomme på noen hoteller.