Takk for at du bruker nettstedet vårt. Din tillit er viktig for oss, og vi gjør alt for å beskytte personvernet og sikkerheten til personopplysningene dine.
I dette dokumentet beskriver vi på en lettlest og transparent måte hvordan vi bruker og behandler personopplysninger. Vi forklarer også hvordan du kan kontakte oss hvis du har spørsmål om personopplysningene dine. Vi hjelper deg mer enn gjerne.
Hvis du allerede har brukt oss, vet du at vi tilbyr reiserelaterte tjenester via våre egne nettsteder og en app, men også via andre nettplattformer som partnernettsteder og sosiale medier. Informasjonen nedenfor gjelder for alle disse plattformene. Mange plattformer, én personvernerklæring.
Denne personvernerklæringen gjelder for all informasjon vi samler inn via disse plattformene eller via andre metoder knyttet til plattformene (f.eks. gjennom kontakt med vår kundeservice per e-post eller telefon).
Fra tid til annen kan vi gjøre endringer i personvernerklæringen. Kom gjerne tilbake til denne siden med jevne mellomrom for å holde deg oppdatert. Vi oppgir datoen for siste endring nederst på siden, og endringene gjelder fra det øyeblikk de er publisert her.
Hvis du godtar personvernerklæringen, er du klar til å bestille din neste reise hos oss.
"Vi", "oss" eller "vår" i denne personvernerklæringen vil si Opodo Limited, et selskap med hovedkontor i Storbritannia, med MVA-nummer GB766445988 og registrert adresse 26–28 Hammersmith Grove, 5th floor, London, W6 7BA, Storbritannia. Det er dette selskapet som er ansvarlig for personopplysningene dine i henhold til denne personvernerklæringen ("behandlingsansvarlig").
Vi deler personopplysningene dine med andre selskaper i konsernet for interne formål knyttet til sentralisering av administrasjonen. Vi sentraliserer især behandlingen av personopplysninger via vårt spanske datterselskap eDreams International Network, SL, som opptrer som medansvarlig for behandlingen og hovedbeslutningssted for datavernsaker. De har de nødvendige interne retningslinjene for å sikre at all databehandling utført av konserninterne selskaper følger de strengeste sikkerhetskravene, og at opplysningene utelukkende blir behandlet for formålene de er innsamlet for, alt i henhold til gjeldende lover.
Behandlingsansvarlige i de konserninterne selskapene har et felles personvernombud (Data Protection Officer) som har oppsyn med at all behandling skjer med respekt for personvern og gjeldende forskrifter.
Personvernombudet står til din disposisjon og besvarer alle spørsmål du måtte ha om behandlingen av personopplysningene og om utøvelsen av rettighetene dine.
Klikk her for å utøve dine datavernrettigheter eller kontakte personvernombudet for å diskutere datavernsaker. Vær oppmerksom på at vi kan be deg om å bekrefte identiteten din og forespørselen før vi behandler henvendelsen.
I. Bestilling. Ved kjøp ber vi deg bare om personopplysningene vi trenger for å kunne formidle meklingstjenester for avtaler knyttet til reiseprodukter. Dette inkluderer fullføring og administrasjon av bestillingen, utsendelse av bestillingsinformasjon (f.eks. bekreftelser, endringer og påminnelser) til deg via e-post, telefon eller SMS slik at vi kan svare på spørsmål du måtte ha. Slik utsendelse kan administreres av oss eller våre reisepartnere. Bestillingsprosessen kan foregå på nettstedet vårt, i appen eller via kundeservice. Vi gjør vårt beste for å vise deg den mest relevante reiseinformasjonen og hjelpe deg både under bestilling og i etterkant på en personlig måte.
Vær oppmerksom på at identifikasjonsdataene vi bruker, er e-postadressen du oppgir til oss ved bestilling eller via kontoen din.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle avtalen (f.eks. fullføre og administrere bestillingen).
II. Brukerkonto. Brukerne kan opprette brukerkonto på nettstedene eller i appene våre. Vi bruker opplysningene som oppgis her, til å administrere kontoen og gi deg den mest relevante funksjonaliteten under og etter bestilling slik at du selv kan utføre en rekke oppgaver på en praktisk måte. Du finner mer informasjon om tjenestene våre under Generelle vilkår.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle avtalen (f.eks. administrere kontoen din og gi deg en mer personlig tilpasset tjeneste).
III. Andre tjenester. Vi kan tilby deg andre reiserelaterte tjenester i vår rolle som reisebyrå. Denne personvernerklæringen gjelder også databehandling knyttet til disse andre reiserelaterte tjenestene. I avtaleprosessen, før eller under utfylling av opplysninger, vil vi informere om eventuell spesifikk informasjon du bør vite om i tillegg til det som allerede dekkes av personvernerklæringen.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle avtalen og levere tjenester til deg, eller er basert på samtykke.
IV. Kommunikasjon med deg. Det kan finnes en rekke grunner til de ulike typene kommunikasjon vi behandler når vi er i kontakt med deg:
a. Svare på spørsmål eller henvendelser fra deg eller en reiseleverandør og behandle disse.
b. Kontakte deg på en personlig måte og hjelpe deg med å fullføre bestillingen hvis du fortsatt er interessert og ikke har fullført bestillingen på nettet (vi mener at denne tilleggstjenesten er til hjelp for deg fordi du kan fortsette bestillingen uten å måtte fylle ut reservasjonsopplysningene på nytt). Vi tar også vare på opplysningene for å kunne gjenkjenne deg når du kommer tilbake til nettstedet vårt, og gi deg en bedre brukeropplevelse.
c. Invitere deg til å skrive en omtale av erfaringene dine med oss eller reiseleverandøren når du bruker tjenestene våre. Vær oppmerksom på at slik tilbakemelding kan gjøres tilgjengelig for andre kunder for å hjelpe dem når de skal velge et produkt eller en tjeneste.
d. Informere deg om hvordan du kan kontakte oss hvis du trenger hjelp på reisen, eller gi deg annen informasjon vi mener kan være nyttig både for reiseplanleggingen og for at du skal få mest mulig ut av reisen, eller informasjon om kommende reiser eller en oversikt over tidligere bestillinger du har gjort hos oss.
e. Det kan være nødvendig for oss å sende deg andre administrative meldinger, for eksempel om sikkerhetsvarsler.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen kan være nødvendig for at vi skal kunne oppfylle avtalen, eller er basert på vår legitime forretningsinteresse i å levere tjenester til deg, eller på ditt samtykke.
V. Markedsføringsaktiviteter. Vi bruker opplysningene dine for markedsføringsformål, for eksempel til følgende:
a. Sende deg regelmessige nyheter om reiserelaterte produkter og tjenester. Du kan når som helst avslutte abonnementet på markedsførings-e-post fra oss ved å klikke på koblingen for avregistrering som du finner i alle nyhetsbrev eller annen kommunikasjon.
b. Vise deg personlig tilpassede tilbud på nettstedet vårt, i appen eller på tredjeparts plattformer (inkludert sosiale medier). Også innholdet du ser på nettstedet, kan være personlig tilpasset. Slike tilbud kan bestilles på vårt eget nettsted eller på samarbeidende nettsteder. Vi kan også presentere tredjeparts tilbud eller produkter vi tror kan være av interesse for deg.
c. Administrere reklameaktiviteter der du kan delta.
Når du bestiller en reise hos oss, blir du påmeldt nyhetsbrevene våre, med mindre du ber om noe annet før du bekrefter bestillingen. Vi minner om at du når som helst kan avslutte abonnementet.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er basert på vår legitime forretningsinteresse i å levere tjenester til deg, eller på ditt samtykke.
VI. Kundeavstemninger og -undersøkelser. Du kan bli invitert til å skrive en omtale av en reise du har bestilt hos oss, eller delta i markedsundersøkelser. I sistnevnte tilfelle vil vi forklare hvilke personopplysninger som blir samlet inn, og hvordan de vil bli brukt videre.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er basert på vår legitime forretningsinteresse i å forbedre tjenestene våre, eller på ditt samtykke.
VII. Opptak av samtaler og chatter. Når du kontakter vår kundeservice, kan du bli bedt om å identifisere deg, dette for å hindre at reservasjonsopplysningene dine blir gitt til uvedkommende. Ikke alle samtaler eller chatter blir tatt opp, og opptakene blir bare tatt vare på i en begrenset tid før de automatisk blir slettet (med mindre vi har en legitim interesse i å oppbevare dem i en lengre periode, for eksempel for svindeletterforskning eller juridiske formål).
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er i hovedsak basert på vår legitime forretningsinteresse i å forbedre tjenestene våre (f.eks. for kvalitetskontroll eller opplæringsformål) eller på ditt samtykke, eller den kan være nødvendig i forbindelse med tvistesaker.
VIII. Forbedring av tjenester eller utvikling av nye tjenester. Vi bruker også personopplysninger for analyseformål. Det er en del av arbeidet vårt med å forbedre brukeropplevelsen, men opplysningene kan også brukes for testformål og feilsøking og til å forbedre funksjonaliteten og kvaliteten på de nettbaserte reisetjenestene våre. Hovedformålet her er å tilpasse nettplattformen etter dine behov og gjøre nettstedet mer praktisk og lettere å bruke. Vi gjør vårt ytterste for bare å bruke pseudonymiserte eller anonymiserte data for disse analyseformålene.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er basert på vår legitime forretningsinteresse i å forbedre tjenestene våre.
IX. Trygg og pålitelig tjeneste. For å kunne skape et pålitelig miljø for deg, dine medreisende, våre forretningspartnere og våre reiseleverandører, kan vi bruke personopplysninger for å oppdage og forebygge svindel og andre ulovlige eller uønskede aktiviteter, og også for sikkerhetsformål (f.eks. autentisering av brukere og bestillinger). I slike tilfeller kan vi måtte stoppe visse bestillinger eller sette dem på vent.
Et eksempel på dette er femgangsregelen for passord (hvis du oppgir feil passord mer enn fem ganger, blir kontoen din sperret, og du må bytte passord).
Et annet eksempel er kontrollen som oppdager mulig tyveri av påloggingsinformasjon på Internett (hvis vi har grunn til å tro at påloggingsinformasjonen din er kompromittert, kan vi også sperre kontoen og be deg aktivere den på nytt med et annet passord).
Gjennom slike tiltak og andre beskytter vi opplysningene dine og reduserer risikoen for svindel.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er basert på vår legitime forretningsinteresse i å forebygge svindel. Rettslige forpliktelser kan også gjelde.
X. Juridiske formål. I visse tilfeller kan vi måtte bruke opplysningene dine for å kunne håndtere og løse tvistesaker, for forskriftsmessige undersøkelser og overholdelse av regelverk, og for å kunne håndheve vilkår eller svare på lovmessige henvendelser fra politi- og justismyndigheter.
Rettsgrunnlag: Denne behandlingen er basert på overholdelse av rettslige forpliktelser.
Vi tar ikke automatiserte avgjørelser basert på profiler, utover legitim forebygging av svindel på Internett og personlig tilpassing av brukeropplevelse, markedsføring og annonser. Slike automatiserte avgjørelser vil ikke ha noen rettsvirkning eller påvirke deg i lignende grad.
Personopplysningene vi kan samle inn om deg, faller inn under følgende brede kategorier:
I. Opplysninger du gir til oss.
a. Personopplysninger og kontaktinformasjon (f.eks. fullt navn, e-postadresse, telefonnummer, fødselsdato osv.) for at du skal kunne bestille reiser, registrere konto hos oss, motta tjenester og informasjon, abonnere på markedsføringsmeldinger og/eller sende forespørsler til oss. Vær oppmerksom på at e-postadressen utgjør dine identitetsdata. Vi vil kunne tilknytte e-postadressen din til annen informasjon.
b. Faktureringsinformasjon (f.eks. kredittkortnummer, kortholders navn og utløpsdato) for å foreta betalinger.
c. Sikkerhetsdata (f.eks. passord) når du oppretter konto hos oss.
d. Informasjon om reisefølge (f.eks. personopplysninger, reisepreferanser osv.) ved bestilling, oppretting av konto m.m. Du skal på forhånd ha innhentet samtykke fra disse personene før du gir oss deres personopplysninger og reisepreferanser, fordi all tilgang til å vise eller endre opplysninger om dem bare kan gjøres via din konto eller e-postadresse.
e. Annen informasjon (f.eks. preferanser for reisemarkedsføring, tilleggsinformasjon gitt i en undersøkelse eller konkurranse eller via chat, e-post, telefonsamtale osv.).
II. Informasjon vi samler inn automatisk når du bruker tjenestene våre.
a. Informasjon fra enheten du bruker (f.eks. IP-adresse, nettlesertype, Internett-leverandører, geografisk plassering, teknisk informasjon om enheten, tidspunkt og varighet for forespørsler og besøk samt hvilken metode som brukes til å sende forespørselen til serveren). Når du besøker nettstedene våre eller bruker appen vår, kan vi automatisk samle inn visse typer informasjon fra enheten du bruker. Vær oppmerksom på at vi kan knytte denne informasjonen til kontoen din.
b. Annen teknisk informasjon, som hvordan enheten har samhandlet med nettstedet eller appen (f.eks. hvilke sider du har besøkt, og hvilke koblinger du har klikket på).
Vi bruker denne informasjonen og de oppgitte personopplysningene som beskrevet her, til å analysere trafikk, tilby deg tjenester relatert til sosiale medier, tilpasse annonser, forbedre kvalitet og skreddersy søk samt forebygge og oppdage svindel. Vi deler informasjonen (i enkelte tilfeller med e-postadressen din i hashet form som ikke kan identifiseres) med tredjeparter. Noen av dem, for eksempel betalingsleverandører og finansinstitusjoner (i forbindelse med oppdaging og forebygging av svindel samt tilbakebetaling), kan operere som uavhengige behandlingsansvarlige. Hvis du registrerer deg på nettstedet vårt via en konto i sosiale medier, knytter kontoen på nettstedet vårt til din konto i sosiale medier eller bruker andre av våre funksjoner for sosiale medier, kan vi få tilgang til informasjon om deg via leverandøren av det sosiale mediet i tråd med deres retningslinjer. Slik informasjon kan være navn, e-postadresse, profilbilde, kjønn, liste over venner og annen informasjon du tillater at vi mottar.
Noe av denne informasjonen kan samles inn ved hjelp av informasjonskapsler eller lignende sporingsteknologi. Behandlingen av informasjon som samles inn via informasjonskapsler, er basert på et annet rettsgrunnlag (de kan for eksempel være nødvendige for at vi skal kunne levere tjenester til deg, basert på ditt samtykke). Du finner mer informasjon i retningslinjene for informasjonskapsler.
Vi kan behandle telefonsamtaler og nettkommunikasjon for bruk ved kvalitetskontroll, analyse, opplæring og tvistesaker. Alle personopplysninger som innhentes fra deg i forbindelse med slik kommunikasjon, vil bli behandlet i tråd med personvernerklæringen vår. Du kan også dele personopplysninger med oss (f.eks. kontakt- eller bestillingsdetaljer) for andre formål (f.eks. for å bruke chat, tilbakeringing eller andre funksjoner når du trenger hjelp med nettstedet vårt eller en bestilling). Vi gjør oppmerksom på at når du bruker en tredjeparts funksjon, kan denne tredjeparten operere som felles behandlingsansvarlig med oss eller som databehandler i tråd med deres egen personvernerklæring.
III. Informasjon vi samler inn fra tredjeparter. Vi samler lovmessig og regelmessig inn personopplysninger om deg fra forretningspartnere og andre uavhengige tredjepartskilder (f.eks. kontaktinformasjon som e-postadresse, kjøpsinformasjon eller demografisk informasjon).
I visse tilfeller deler vi personopplysningene dine med tredjeparter:
I. Reisepartnere (f.eks. flyselskapet som utsteder billetten din og/eller opererer flyvningen, hotellet der du har bestilt rom, selskapet du har leid bil hos via oss, osv.). For å kunne levere tjenester til deg må vi gi personopplysningene dine til berørte reiseleverandører for at de skal kunne levere produktene eller tjenestene du har bedt om, i tillegg til andre parter som trenger personopplysningene for å kunne levere de bestilte tjenestene på en tilfredsstillende måte. Disse tredjepartene opererer som uavhengige behandlingsansvarlige. Vær oppmerksom på at disse partnerne om nødvendig også kan kontakte deg for å få mer informasjon om deg i tråd med deres egen uavhengige personvernerklæring.
II. Selskaper innen konsernet kan som tidligere nevnt behandle personopplysninger for interne formål knyttet til sentralisering av administrasjonen. De følger retningslinjer som er minst like restriktive som retningslinjene beskrevet i denne personvernerklæringen.
III. Tredjeparts tjenesteleverandører (f.eks. selskaper som leverer IT- og vertstjenester, kundestøtte og analysetjenester til oss, eller leverandører av betalings- og finansieringstjenester i forbindelse med tilbakebetaling samt oppdaging og forebygging av svindel) behandler personopplysninger på våre vegne og i henhold til våre instruksjoner for de ovennevnte formålene, og opererer som databehandlere eller uavhengige behandlingsansvarlige. Tredjeparts tjenesteleverandører som har tilgang til data, kan bare samle inn informasjon de trenger for å kunne utføre sitt oppdrag. De har ikke tillatelse til å dele eller bruke informasjonen til andre formål.
IV. Forretningspartnere. Noen av nettsteds- eller apptjenestene kan være helt eller delvis levert av våre forretningspartnere, og visse personopplysninger du gir til oss (f.eks. navn, e-postadresse, betalingsdetaljer og annen relevant informasjon), vil bli videresendt til den aktuelle forretningspartneren som fullfører og administrerer tjenesten. Relevant informasjon kan deles for kundestøtteformål eller for formålene beskrevet ovenfor. Ettersom forretningspartnerne opererer som uavhengige behandlingsansvarlige, gjelder også deres uavhengige personvernerklæring eller en spesifikk versjon av den. Du finner koblingen til denne før du bestiller tjenestene.
V. Sosiale medier. Når du logger på via sosiale medier, klikker på "Liker"-knappen for et sosialt medium på nettstedet vårt eller i appen vår eller samhandler med oss via sosiale medier, kan personopplysninger bli delt mellom oss og dem (f.eks. brukernavn, e-postadresse, profilbilder og kontakter). Ettersom sosiale medier opererer som uavhengige behandlingsansvarlige, gjelder også deres uavhengige personvernerklæring. Du kan administrere personverninnstillingene på kontoene dine i sosiale medier.
VI. Fagmyndigheter. Vi utleverer personopplysninger til politi- og justismyndigheter når dette er påkrevd i henhold til lov, når det er strengt nødvendig for å forhindre, oppdage eller anmelde straffbare handlinger og svindel, eller når vi på annen måte er juridisk forpliktet til å gjøre dette. Vi kan også måtte utlevere personopplysninger til fagmyndigheter for å beskytte og forsvare rettigheter eller eiendom som tilhører oss eller tredjeparter.
VII. Andre, med ditt samtykke.
I tillegg til en rekke andre tiltak (f.eks. protokoller, interne retningslinjer, bevisstgjøring osv.) kan vi omgruppere de viktigste beskyttelsestiltakene vi har iverksatt:
I. Sikkerhetstiltak. Selv om ingen nettjenester kan garantere absolutt sikkerhet, implementerer vi rimelige prosedyrer for å beskytte konfidensialiteten, integriteten og tilgjengeligheten til personopplysninger (f.eks. ved å forhindre uautorisert tilgang eller misbruk av opplysningene, iverksette tekniske og fysiske restriksjoner for tilgang til og bruk av personopplysninger, bruke brannmurer osv.).
Hvis du vet eller har grunn til å tro at kontoopplysningene dine har kommet på avveier eller er blitt stjålet eller kompromittert på annen måte, eller hvis du oppdager eller mistenker uautorisert bruk av kontoen eller vil rapportere en sikkerhetshendelse du anser som relevant, kan du kontakte oss ved å klikke her .
II. Oppbevaringsprosedyrer. Vi tar vare på personopplysninger så lenge vi mener det er nødvendig for at du skal kunne bruke tjenestene våre, for å kunne levere tjenester til deg, for å overholde gjeldende lover og kunne løse tvister med andre parter, og for øvrig så lenge det er nødvendig for at vi skal kunne drive virksomheten (blant annet for å kunne oppdage og forebygge svindel eller andre ulovlige aktiviteter). Alle personopplysninger vi tar vare på, er underlagt denne personvernerklæringen. Hvis du har spørsmål om en spesifikk oppbevaringsperiode for bestemte typer personopplysninger vi behandler om deg, kan du kontakte oss.
Hvis du for eksempel gir oss e-postadressen din, men ikke er i stand til å fullføre bestillingen, tar vi vare på e-postadressen midlertidig, i en periode på opptil sju dager, for å kunne hjelpe deg med bestillingen hvis du fortsatt er interessert.
III. Internasjonale dataoverføringer. Serverne våre er plassert i EU-land. Av hensyn til globale operasjoner (via tredjeparts tjenesteleverandører) kan imidlertid overføringen av personopplysninger til mottakerne beskrevet ovenfor inkludere overføring til andre land som ikke har like omfattende personvernlover som EU-landene. I disse situasjonene vil vi etter behov inngå kontraktsmessige avtaler for å sikre at personopplysningene er beskyttet på linje med EU-standarder.
Vi vil at du skal ha kontroll over hvordan vi bruker personopplysningene dine. Det kan du gjøre på flere måter:
I. Administrasjon av opplysninger. Du har tilgang til og kan oppdatere noen av opplysningene i kontoinnstillingene eller via kundeservice.
II. Korrigering av opplysninger. Du har rett til å be om at vi korrigerer unøyaktige eller ufullstendige personopplysninger om deg (som du ikke kan oppdatere selv i kontoinnstillingene eller via kundeservice).
III. Datainnsyn. Du kan be om informasjon knyttet til personopplysningene dine og kopier av slike opplysninger.
IV. Dataportabilitet. Du har rett til å be om kopier av personopplysninger du har gitt til oss. Disse vil bli utlevert i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format der dette er teknisk mulig.
V. Sletting av data. Du kan be om at personopplysningene dine blir slettet. Vær oppmerksom på at vi kanskje ikke kan slette opplysningene fordi de er nødvendige for oppfyllelse av avtalen mellom deg og oss, for våre legitime forretningsinteresser (forebygging av svindel, forbedring av sikkerhet) og for å overholde juridiske forpliktelser (juridisk rapportering, revisjonsforpliktelser). I så fall vil vi slette dem så snart vi har anledning til det.
Vi beskytter tjenestene våre mot utilsiktet eller ondsinnet tap og ødeleggelse, og ekstra kopier av personopplysningene blir ikke fjernet fra sikkerhetskopisystemene i en begrenset periode (opptil en uke).
VI. Protest mot og begrensning av behandling. Du kan be om at vi ikke behandler personopplysningene dine for spesifikke formål (inkludert profilering) når slik behandling er basert på legitim interesse, for eksempel for direkte markedsføring. Hvis du motsetter deg slik behandling, vil vi ikke lenger behandle personopplysningene dine for disse formålene, med mindre vi kan vise til tvingende, berettigede grunner for å fortsette behandlingen, eller at behandlingen er nødvendig for å gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.
VII. Tilbaketrekking av samtykke. Hvis vi behandler personopplysningene dine basert på samtykke fra deg, kan du når som helst trekke tilbake samtykket. Du må angi hvilket samtykke du ønsker å trekke tilbake. Vær oppmerksom på at tilbaketrekking av samtykket ikke påvirker lovligheten til behandlingsaktiviteter som er basert på slikt samtykke før tilbaketrekkingen.
Hvis du vil utøve rettighetene dine, kan du klikke her eller sende forespørselen per brevpost til følgende adresse: Data Protection – Calle Bailén, 67, 08009 Barcelona, Spania. I forespørselen bes du angi ditt fulle navn og e-postadressen du brukte ved kjøp eller til å opprette konto, samt rettigheten(e) du vil utøve.
Vi kontakter deg så snart som mulig og ikke senere enn én måned etter mottak av din bekreftede forespørsel, med mindre vi trenger lengre tid på å behandle forespørselen. Du vil i så fall bli informert.
Vær oppmerksom på at vi kan be deg om å bekrefte identiteten din og forespørselen før vi behandler henvendelsen. Om ønskelig kan du også be om hjelp fra det spanske datatilsynet (https://www.aepd.es/) eller en annen aktuell kontrollinstans.
Utøvelsen av disse rettighetene er gratis, med mindre du gjør uberettigede eller overdrevne forespørsler. I så fall kan vi belaste deg med en rimelig avgift basert på administrative kostnader.
Sist oppdatert: Juni 2019.